środa, 4 marca 2009

Most Karola

Most Karola (Karlův most) na Wełtawie to chyba najsłynniejsze miejsce w Pradze. Nic w tym mieście nie może się równać z jego popularnością. I to zarówno wśród turystów, jak i wśród miejscowych. Jest najczęściej odwiedzanym miejscem w Pradze i bez względu na porę roku i dnia, zawsze ktoś tu jest i go ogląda. Most podobnie jak mosty nad budapesztańskim Dunajem, łączy dwie dzielnice tego zabytkowego miasta - Malá Strana i Staré Město. Zapewnia zresztą rozrywkę na dłuższy czas, bo jego długość to aż 516 metrów, a szerokość – choć nie wpływa na długość spaceru – to prawie 10 metrów. Piętnaście filarów podtrzymuje siedemnaście łęków, w chwili obecnej jest więc najstarszym mostem tego typu – z taką ilością przęseł.
Początkowo nazywany był Mostem Kamiennym lub Mostem Praskim, a nazwa Most Karola przyjęła się dopiero około roku 1870. Do 1741 roku był jedynym w Pradze mostem na Wełtawie.
Potrzebę wybudowania nowego mostu Czesi poczuli po tym jak romański most Judyty został zniszczony przez powódź w 1342 roku. Precyzyjną datę rozpoczęcia budowy nowego mostu – 9 lipca 1357 roku, o godz. 5.31 - wyznaczyli numerolodzy i astrolodzy króla Karola IV – tego samego, który przyczynił się do rozbudowy dzielnicy Mala Strana. Legenda mówi, że do wzmocnienia zaprawy z piaskowca, z którego budowano most, użyto jajek. Trudno jednak potwierdzić tę opowieść, jako że badania naukowe nie wykazały żadnych organicznych elementów w blokach mostu. Budowę zlecono młodemu wówczas muratorowi i rzeźbiarzowi - Peterowi Parlerowi – który stworzył też katedrę św. Wita.
Budowę Mostu Karola ukończono w wieku XV i aż do połowy XVIII wieku był to jedyny most na Wełtawie. W czasach baroku ozdobiono go trzydziestoma posągami świętych, wykonanymi m.in. przez Matthiasa Bernarda Brauna i rodziny Brokoff. Podobno z miejsca, w którym teraz znajduje się tabliczka poświęcona św. Janowi Nepomucenowi, zrzucono – z rozkazu króla Wacława IV, syna Karola IV – zrzucenie świętego do rzeki. Ojciec i syn uwiecznieni zostali obok św. Wita, św. Wojciecha i św. Zygmunta na staromiejskiej wieży mostowej. Rzeźby stworzono w latach 80. XIV wieku.

Także po drugiej strony rzeki znajdują się dwie wieże. Historia pierwszej sięga pierwszego kamiennego mostu z XII wieku, natomiast druga, wyższa została zbudowana dopiero w wieku XV, za panowania króla Jerzego z Podiebradów. Obie pełniły ważną funkcję w systemie fortyfikacji miejskich. Podobnie jak sam most, zbudowano je z piaskowca.
Od 1905 roku przez most mogły przejeżdżać tramwaje elektryczne, które zastępowały pojazdy konne – ostatni taki przejechał 15 maja tego roku. Później, aż do 1965 roku na moście funkcjonował ruch samochodowy. W chwili most otwarty jest wyłącznie dla pieszych po gruntownym i kosztownym (50 milionów koron) remoncie tego zabytku.

Mimo wsparcia astrologów i numerologów, także ten most spotkało kilka nieprzyjemności. Kolejna powódź w 1432 roku zniszczyła trzy filary, woda przyczyniła się też do zepsucia jednego z łuków. W czasie wojny trzydziestoletniej w 1648 roku, Szwedzi okupujący lewą stronę Wełtawy próbowali dostać się do Starego Miasta i walki toczyły się wprost na moście, co też nie mogło nie pozostawić na nim uszczerbku. Także w naszych czasach – np. w 2002 – kolejna powódź nie była łaskawa dla mostu. Po niej zarządzono kompletną rekonstrukcję zabytku, włącznie z instalacją systemu hydroizolacyjnego, mającego uchronić konstrukcję przed bezlitosnym działaniem wody. Koniec wszystkich prac zaplanowano na rok 2007.

W ramach ciekawostki wspomnieć można, iż Most Karola wystąpił w kilku teledyskach i filmach, m.in. klipie do utworu „Never Tear Us Apart” zespołu INXS, czy „Numb” grupy Linkin Park oraz filmie „Mission: Impossible”.

Zwiedzając zabytki Pragi warto zatrzymać się na tani nocleg. Hotele w Pradze oferują dla swoich klientów atrakcyjne ceny noclegów i niepowtarzalny klimat oraz miejscową kuchnie.
Okoliczna baza noclegowa oferuje sporo miejsc do wypoczynku za niewielkie pieniądze.
Zapraczamy na stronę www.lotnicze-bilety.pl lub www.biletyautokarowe.pl.

Brak komentarzy: