poniedziałek, 5 stycznia 2009

Lotnisko Berlin Tegel TXL

Stolica Niemiec szczycie się aż trzema międzynarodowymi portami lotniczymi, są to: Berlin-Schönefeld (niem. Flughafen Berlin-Schönefeld), który do 1990 był centralnym dla całego NRD, Berlin-Tempelhof (niem. Flughafen Tempelhof), położony niedaleko od centrum miasta, i w końcu Berlin-Tegel im. Otto Lilienthala (niem. Flughafen Berlin-Tegel "Otto Lilienthal", IATA: TXL, ICAO: EDDT). Lotnisko Tegel znajduje się w dawnym Berlinie zachodnim, w pobliżu autostrady A111 (niem. Bundesautobahn 111, BAB 111, Autobahn 111) łączącej dwie obwodnice Berlina – zewnętrzną (Berliner Ring, A10) z wewnętrzną (Berliner Stadtring, A110). Od cetrum miasta oddalone jest o około 8 kilometrów na północny-zachód.

Port Lotniczy Berlin-Tegel powstał po II Wojnie Światowej, w okresie tzw. „Zimnej Wony”. Wówczas to cały ruch powietrzny do i z Zachodnich Niemiec był kontrolowany przez państwa zwycięskie, czyli Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię oraz Francję. Pierwsza linii, która rozpoczęła stąd w 1960 roku regularne przeloty pasażerskie, było Air France., a następnie swoje usługi wprowadziło tu amerykańskie PanAm, dzięki którym od 1964 roku można było odbywać loty do Nowego Yorku, a od 1971 do Szkocji (Glasgow) i Irlandii (Shannon). Od 1968 roku zaczęła także wzrastać liczba korzystających z lotniska samolotów czarterowych. Na przełomie lat 70' i 80' kolejnym wielkim przewoźnikiem stało się Dan-Air, a oferta docelowych podróży poszerzyła się o Amsterdam (Holandia), Saarbrücken (Niemcy) i port Gatwick w Londynie (Wielka Brytania).

Kolejnymi ważnymi liniami, które korzystały, lub nada korzystają z portu w Berlinie – Tegel korzystają takie linie, jak Court Line Aviation – jedne z największych Brytyjskich Linii Niezależnych, od 1970 roku służyły Tegel swoimi lotami czarterowymi z bazy w Londynie - Luton Airport oraz Paryżu - Le Bourget (między rokiem 1970 a marcem roku 1974). Następnie Touraine Air Transport – francuskie linie regionalne, które obsługiwały trasę Berlin Tegel - Saarbrücken kilka razy dziennie w latach 1978 – 1984, oraz TWA – kolejny wielki przewoźnik z USA obsługuje trasę z Berlina Tegel do Frankfurtu (Rhein-Main-Flughafen lub Flughafen Frankfurt am Main) dwa razy dziennie, od 1989 roku do dziś.

Obecnie głównym terminalem, jest budynek o kształcie sześciokąta, znajdujący się w części południowej, który rolę operacyjną otrzymał w 1974 roku. Liniami które zainaugurowały nowy budynek były British Airways (z samolotem Lockheed L-1011 "Tristar" 1), Laker Airways (McDonnell Douglas DC-10-10), Pan Am (Boeing 747-100) oraz Air France (Airbus A300 B2). Dan-Air wykonało za to pierwszy komercyjny lot pasażerski. Wkrótcepotem przeniesiono główny port lotniczy Zachodniego Berlina z Tempelhof do Tegel.

Tegel posiada aż cztery terminale – A, B, C i D, z czego terminale główne to A i B, gdzie kierowanych jest większość linii korzystających z Tegel. Terminal C przynależy niejako do linii Air Berlin i został oddany do użytku pod koniec maja 2007 roku. Ostatni z terminali jest najmniejszym i większości wykorzystywany jest przez jedną z największych linii niemieckich – TUIfly.

Z portu w Tegel korzysta wiele linii tak krajowych, jak i międzynarodowych. Z przewoźników niemieckich najważniejszymi są Air Berlin, Condor Airlines, Lufthansa i TUIfly, natomiast wśród międzynarodowych wymienić należy Air China, Air Europa, Air France, Air Italy, Air Malta , Air One, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Czech Airlines, Polskie Linie Lotnicze LOT czy Turkish Airlines. Dzięki tak rozbudowanej i różnorodnej ofercie przewoźniczej z Berlina uzyskać możemy połączenia do niemal każdego miejsca w Europie, a także Stanach Zjednoczonych czy Turcji.

Brak komentarzy: